Listen: Shiur on Lace Top Shaitels from Rav Binyomin Cohen

33
>>Follow Matzav On Whatsapp!<<

The following shiur was delivered by Rav Binyomin Cohen, rosh kollel of Kollel Gur Aryeh of Yeshivas Rabbeinu Chaim Berlin, at Bais Medrash Govoah on Thursday.

LISTEN:

{Matzav.com}

33 COMMENTS

  1. The recording is very informative. I’m not chopping though why a sheitel that looks like her hair violates daas yehudis.

    If I’m understanding the Rav correctly, he says that daas yehudis means that it has to be different than the gentiles. (Back when gentiles covered their hair a Jew would need 2 coverings to contrast yidden with goyim, but now that gentiles don’t cover their hair, even one covering is enough, so we need a different contrast.)

    Why can’t a sheitel that looks like her hair still be a contrast to the goyim who don’t cover their hair at all?

    • Because it does not look any different than the gentiles! It does not clear we are doing different / more than they are. That is the precice point of Daas Yehudis. Not to BE different, but to LOOK different; to appear to be doing more. When they were covering their hair, it did not say wear a different color wig or wigs of different lengths or styles. It – the Shulchan Aruch – said do extra and wear an extra covering. Here too, it is not about simply covering; that fulfills Daas Moshe only. This is about clearly appearing to be doing more.

    • Would wearing the emperor’s new wig be enough to contrast between yehudis and gentile? Or, does it need to be a recognizable contrast?

    • Allow me to quote the holy words of our Poskim:
      (והמעיין ישפוט לפי דבריהם)

      “הנה בענין פאה נכרית שנשאלתי מרעיתך הרבנית
      הכבודה תחי’… אף דאיכא מאן דחושש לאסור
      פאה נכרית משום מראית עין… מ”מ רוב רבותינו וגם מאלו שסומכין עיקרי ההוראה עליהם מתירים,
      והם הרמ”א שם ובסימן ש”ג בדרכי משה, והמג”א והפמ”ג, וכן משמע גם מהגר”א שסובר כן, שלא
      אסרו בזה משום מראית העין. וכמעט שמוכרח מהגמ’ פרק במה אשה, שאם איירי דיוצאה בפאה
      נכרית דוקא במכוסה, לא היה שייך לומר דעל שערות זקנה לילדה ניחוש למחכו עלה. והטעם פשוט,
      שכיון שלא מצינו בגמ’ שאסרו, אין למילף ממקומות אחרים שאסרו משום מראית עין…

      – שו”ת “אגרות משה” אה”ע חלק ב’ סי’ י”ב –

      We see clearly Rav Moshe’s opinion that there is NO issue with מראית עין!

      As for reasoning’s we can quote:

      באשר לשאלתו בדין פאה נכרית לנשים נשואות, אם דינה כמו שיער ראשה שאסור לגלותה משום
      הרהור, דלפעמים היא יותר יפה משיער ראשה ומייפה אותה יותר, ואתי לידי הרהור, וכן משום
      מראית העין, דהרואה נדמה לו שהן שערותיה ממש… הנה זה לשון הדרכי משה… ומותר לאשה
      נשואה לגלות פאה נכרית שלה, לא שנא אם היא עשויה משערותיה או משיער חברתה, דאין שיער
      באשה ערוה אלא דוקא שערותיה המדובקים בבשרה, אבל לא בתלושין העשויות לכסות שערותיה
      האחרות, אע”ג דעבדה לקישוט שתהא נראית בעלת שיער. ע”כ. ונראה בטעם הדבר, דהוא משום
      דקים להו לרבנן, שאין יצה”ר שולט אלא בדבר הדבוק בגוף האשה עצמה, היינו הדבר הדבוק בגוף
      הערוה עצמה, דאין שליטה להיצה”ר אלא בדבר שיש לו נפש חיונית, לא בדבר שאין לו נפש חיונית,
      ולכן בנתלש מגוף האשה, דניטל ממנו נפש החיונית, הרי פקע ממנו אותה הערוה שהיתה עליו בזמן
      שהיה דבוק בגוף האשה, דהרי הוא כפגר מת שאין להיצה”ר שליטה בו, ולכן התירו להסתכל בו, דכיון
      שאין להיצה”ר שליטה בו, הרי לא יבוא לידי הרהור”.

      – שו”ת “ישכיל עבדי” – חלק ז’, אה”ע סי’ ט”ז – הגאון הספרדי רבי עובדיה הדאיה

      Herein are the words of the Rema (CH 303) clearly stating the heter of Pe’ah Nuchris in Reshus haRabim and NATURAL looking hair:

      :דרכי משה אות ו’
      בשם הגהות אלפסי החדשות, מותר לנשואה לצאת בפיאה נכריות מגולה לרשות הרבים בחול, דאין שיער באשה ערוה כי אם אלא המדובקים לבשרה. אע”ג דעבדה לקישוטא שתהא נראית כבעלת שיער.

      Herein are the words of the Pri Megadim Ch 71 clearly stating in Reshus haRabim and NATURAL looking hair:

      וכל שכן. עיין מגן אברהם, דפיאה נכרית אפילו משערותיה התלושים אין הרהור, ויוצאה לרשות הרבים כך אפי’ בשבת, ועיין עטרת זקנים .
      וכפי דעתי ההדיוטית, מה שכתב הלבוש [פיאה נכרית “שאין שלה”, היינו תלושים, ומאי שנא משערותיה, או מחבירתה דשרי. ובאר שבע חולק, ואמר דפיאה נכרית מותר כשראשה מכוסה, ולא חיישינן שמא משתלפי. יע”ש. ומכל מקום במדינות שיוצאין בפאה נכרית מגולה, יש להם לסמוך על השו”ע [היינו הרמ”א] כאמור, וקצת דמדומי ראיה מכתובות (דף עב.) וראשה פרוע דין תורה, ולא מוקי בפאה נכרית ודת משה, שמע מינה דלית בה דת יהודית, ושרי”.

      :פרישה – טור או”ח סי’ ש”ג

      מצאתי כתוב בהגהות אלפסי החדשים דמותר לאשה נשואה לגלות פאה נכרית שלה, לא שנא אם
      עשויה משערותיה, או משיער חברתה, דאין שיער באשה ערוה אלא דוקא שערותיה המדובקים
      בבשרה, אבל לא בתלושין עשויות לכסות שערותיה האחרות, אף על גב דעבדה לקישוט שתהא נראית
      בעלת שיער, ע”כ לשון דרכי משה. ונראה דהיינו טעמא דמותר כאן בהכי לצאת טפי מחוטי הצמר
      שבראש הסימן ולא חששו הכא נמי דלמא אתרמי לה טבילה ואתי לאתויינהו, דהא הני שערות בודאי
      מחוברים בבשר ויש בו משום חציצה, דשאני הכא דהאי פאה נכרית היא כשאר אחד ממלבושיה –
      “דאינה הולכת זולתן- אי נמי בשעת טבילה מניחתן בביתה, מה שאין כן בהני דלעיל

      :כנסת הגדולה – אבן העזר סימן כ”א הגהת הטור אות ה

      ה. או לראות שערה כו’ נ”ב ודוקא בשער הדבוק בבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השער, אבל שער המכסה שערה, לא שנא שערה דידה, לא שנא שערות חברתה כל עוד דעבידי לכסויי שערה והן תלושות אף על גב דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שער, אין בו משום שער באשה ערוה. שלטי הגיבורים פרק האשה דף קכ”ז ע”א אבל בבאר שבע דף צ”ג הביא בשם מהר”ר שמואל יאודא מקאליבונן ז”ל שמחה על קדקד סברא זו והאריך הרבה והעלה לאיסור.

      ובפאה נכרית פירוש רליעת שער וכו’ נכתב בצידו ומכאן סמך לנשים היוצאות בכיסוי שערות שלהן כשהן נשואות אבל במקום קליעת שערן נושאות שערות חברותיהן שקורין קרישל”ו. שלטי הגיבורים פרק במה אשה
      – כנסת הגדולה – אורח חיים סימן ש”ג –

      :אליה רבה
      ז”ל הא”ר: כתב בשלטי גיבורים דמותר לאשה נשואה לגלות פיאה נכרית שלה אפילו עשויה משערותיה, דאין שער באשה ערוה אלא המדובקים בבשרה אבל לא בתלושין דעשויין לכסות שערותיה האחרות, אף דעבדה לקושטה שתהא נראת בעלת שער עכ”ל. ולא דמי לחוטי צמר אף דהני שערות מחוברין בבשר ויש בו משום חציצה, דהך פאה נכרית הוא כמלבוש דאינה הולכת זולתה אי נמי בשעת טבילה מניחתן בביתה ..

      : באר היטב

      “וכל שכן פאה נכרית. כצ”ל. והוא הדין אם חתכה שיער של עצמה וחיברה אח”כ בראשה, עיין עטרת
      זקנים” או”ח סי’ ע”ה ס”ק ח’

      “פרוע. הכלל הוא, ברשות הרבים וראשה פרוע לגמרי הוי דת משה. ואם ראשה מכוסה בקלתה או
      בשאר דברים אלא דאינה מכוסה כדרך הנשים, אז הוי דת יהודית… הנשים היוצאות בכיסוי שערות
      שלהם, ובמקום קליעת שיער נושאות שערות חוברות שקורין קרינאל”ו בלע”ז פאה נכרית אין בזה
      משום יוצאה וראשה פרוע, לא שנא שערות דידה ולא שנא שערות דחברתה, אע”פ שקישוט הוא לה
      כדי שתיראה בעלת שיער, אין בכך כלום. שלטי גבורים פרק במה אשה”
      – באר היטב אה”ע סי’ קט”ו ס”ק י –

      All the above have clearly sated that the issue in concern was Natural Hair and Reshus haRabim!

  2. Bemechilot Kavod Toraso,

    This very topic goes back to the original Machlokas between the Shiltie Giborim and Be’er Sheva.

    The SH”G (Shabbos 29 on Rif) clearly states that one is permitted to wear your very own hair ones it’s cut. The Beer Sheva disagrees mainly for the reason of “Maris Ayin”.

    The Halacha, however, is clearly decided like the SH”G, as so does the REMA quote his psak in Hil Krias Shma, and same with Magen Abrohom, PriMegadim, Levush, Machtzis Hashekel, Magen Giborim and so is the final psak of the Misnah Berurah.
    All clearly quote the SH”G who upheld: there is no issue of Maris Eyun.

    Hence, the very concept of Maris Eyun is precisely the taynus of the B”Sheva, otherwise, he wouldn’t have any issue with the SH’G. But as above, we don’t Pasken like him.

    Note, according to B”SH all sheitlach are asur. So if you want to be machmur wear a matfachot/ cover.

  3. This particular shaitel is just another step after many steps of shaitels becoming more and more ‘perfected’ in the art of looking natural. As he quoted the words of R’ Shlomo Zalman Z’L, that it needs to be easily recognizable that it isn’t her hair. This would disqualify almost every shaitel that’s available today.

    • would you rather women do what they did in lita and wear no covering period? one extra straw could be asking to break the camels back.

      • Two important clarifications are called for:
        1) That the Bnos Lita did not cover their hair was not completely of their doing. There were gizeiros, in certain areas against women covering their hair, and once it became the norm . . .
        2) The Aruch HaShulchan refers to this as “pritzus doreinu” and describes the times as having Rabbonim crying out from the bimas to no avail.

        • Correct. It was an issue whithin the areas the Russian Czar YMS cotrolled. It is brought down by Rav Shlomo Kluger that the decree was that women were not to shave their heads (as per the Netziv, there was a minhag once that married women shaved, he gives a reason in Emek Shailah on Sheiltos)

          Police had the right to stop n frisk, lift your covering and check your hair. In order to avoid that, many bnos Yisrael just uncovered their hair.
          Once it was breached, even though the gezeros were not relevant, they still continued r”l

  4. I will elaborate:

    The source of all Matirim is the Shiltie Giborim, so let’s see what exactly he has to say:
    שלטי הגיבורים” על הרי”ף
    הריף שבת כ”ט ע”ב מדפי :

    “יראה מזה להביא ראיה וסמך לנשים היוצאות
    בכיסוי שערות שלהן כשהן נשואות, אבל במקום קליעת שערן נושאות שערות חברותיהן שקורין קרינאל”ו בלע”ז, מההיא דשנינו פרק במה מההיא דשנינו פרק במה אשה יוצאה שהאשה יוצאה בפאה נכרית בשבת, ופירשו המפרשים, כי פאה נכרית היא מגבעת, ידבקו בו שיער נאה והרבה, ותשים אותו האשה על ראשה כדי שתתקשט בשיער, והתם באשה נשואה מיירי מתניתין, מדקאמר בגמ’ דהטעם משום דלא תתגנה על בעלה הרי דבנשואה מיירי, והרי פאה נכרית הוי ממש כעין אלו הקרניא”ל, ומשמע להדיא שמותרות בנות ישראל להתקשט בהן, דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השיער, אבל שיער המכסה שערה אין כאן משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש.
    ונראה דלא שנא שערות דידה לא שנא שערות של חברתה, כל עוד דעבידי לכיסוי השיער והן תלושות, אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי….ולכשתעיין סוף פרק קמא דערכין ופרק מי שמתו בדברי רש”י שם ובדברי הרא”ש, תמצא דאין איסור בשיער
    ” אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנא

    As you can see the source of all Matirim is specific loud and clear:
    “אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי”
    i.e. that even if her purpose is to look pretty as if wearing own hair – it is Muttar.
    And is ONLY prohibited when :
    במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער

    Whereas, the opposing poskim i.e. the Bee’r Sheva etc. opposed for THAT very reason mentioned above, that how can you say its muttar its still attractive “looks like hair” etc. (see Bee’r Sheva)…!

    Despite all that, the Remah and more specifically the Magen Avraham defends the shitas Shiltei Giborim and rules like him, the same with all others mentioned above – all ruled in favor of the Shiltei Giborim – despite all arguments of the opposing Be’er Sheva.

    The Kaf Hachaim in ch 75 says the Shiltei Giborim is the final psak of all Achronim.

    As far as current Da’as Torah goes:
    The Chazon Ish, Rav Moshe and the Brisker Rav ZTL held that its preferably to go with a Pe’eh Nachris and not machmir to cover your hair

  5. The point of das yehudis is to visibly appear different then the goyim, if the shaitel looks real and doesn’t appear different then it will violate das yehudis.

  6. Mr brunfin

    I suggest you should do your learning in a bm & ask your shailos to talmedia chachmim not bored bloggers

  7. Very nice drosha but it totally doesn’t take into account the opinion of Rav Moshe Feinstein z”l who was matir sheitlach and said it is up to the woman what she wears on her head as long as her hair is covered.

      • Igros Aven H’Azer 2:12
        https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=918&pgnum=325
        https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=921&st=&pgnum=74

        Quotes from the above:
        “כיון שעכ”פ ניכר לנשים אין לאסור, וממילא אין לאסור גם כשלא ניכר לפעמים
        כיון דידוע לכל שיש ללבוש פאה נכרית שתהיה נדמית כשערות האשה עצמה אין לאסור

        This in synch with the Shiltie Giborim who writes:
        ראה דלא שנא שערות דידה לא שנא שערות של חברתה, כל עוד דעבידי לכיסוי השיער והן תלושות, אע”פ דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי….ולכשתעיין סוף פרק קמא דערכין ופרק מי שמתו בדברי רש”י שם ובדברי הרא”ש, תמצא דאין איסור בשיער
        ” ‘אשה משום ערוה>אלא במחובר לבשרה <וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנ

        Also see Or Yitchak wherein Rav Moshe paskened to him:
        וזכורני מיד לאחרי נשואי שאלתי את הגאון הגדול הנ״ל אם צריך ללבוש כובע על הפאה נכרית ואמר
        שאין צורך. ועוד הוסיף לומר לי כי פאה נכרית יותר טוב ממטפחת, כי פאה נכרית מכסה את כל
        השערות, ועוד דבזה תמיד נשאר מכוסה כל זמן שהיא על ראשה, מה שאין כן
        במטפחת. ופוק חזי שדבריו צודקים

        https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1525&st=&pgnum=391

    • No connection whatsoever to Rav Moshe’s teshuvah. He was dealing with whether a husband can demand his wife wear a hat, tichel, hat over her sheitle as opposed to her wearing just a sheitle. He was not dealing at all with sheitlach which do not conform to Daas Yehudis.

    • R’ Moshe is not alive anymore and has never seen a shaitel like this in his lifetime. You have no idea what he would have pasken’ed, and you have no right to “put words in his mouth”
      As technology advances, we go by the our contemporary poskim…

      And BTW-When these same rabbonim pasken’ed we don’t need to daven in shul during Covid, Nobody questioned…How convenient…

  8. Here is a quote of
    ‘הגאון הרב שלום משאש אב בית דין והרב הראשי למרוקו, ורבה של ירושלי
    Regarding some who ruled that Peah Nuchris are assur etc:

    שמש ומגן – חלק ב

    וכבר אמרתי ותמהתי על מה שאומרים הרבה פעמים שמנהג ירושלים שלא ללבוש פאה נכרית, ומביאים ראיה מרבנים קדמונים של ק׳ שנה ויותר שהיה כן, ואיזה ראיה מזה למה שפשט המנהג היום , ופוק חזי מאי עמא דבר וכמש״ל. ומנהג מבטל מנהג וכמש״ל בארוכה.

    ואם באנו לשפוט לפי ההגיון והסברא, כבר כתבתי בספרי תבואות שמ׳׳ש חאה״ע סי׳ קל״ח, שאין שום הרהור כלל בגילוי הראש בזמנינו זה גם כנשואות, דאיזה שכל והגיון יאמר דשעה אחת או רגע א׳ קודם שתקבל טבעת של קדושין לא היה בה הרהור, ותיכף שקיבלה הטבעת ועדיין גלויה לפנינו יחזור<< להיות בה הרהור, ואיזה שינוי נעשה בגופה שיביא לידי הרהור חדש, וקרוב הדבר להיות הדבר בהיפך, שקודם נישואין יש מקום להרהור כיון שהיא מותרת וחזיא לנישואין לכל גבר. לא כן אחר הנישואין דלא חזיא והיא מיוחדת לבעלה. ההרהור פחות הרבה כיון שיודע שא״א להשיגה וכמ״ש ה ראב״ע גבי לא תחמוד, וזה היה בימי קדם שהנשואות היו מכסות ראשן. אם תראה אותה אח״כ מגולה, יש שינוי בגוף וראיה חדשה ויש בזה הרהור, אבל בזמן שלא נשתנה בה שו״ד, גם שיהיה באיסור

    אמנם לגבי הרהור לא נתחדש שו״ד, והאיסור שלה לא מפני הרואים, אלא מפני החציפות שעושה בגילוי ראש שדרך הנשים ל כסות במטפחת או בפאה נכרית והיא נשארה מגולה, ועוברת על דת משה, ולכן די לנו לקבל מה שאסרה תורה בפירוש בגילוי שערה ממש, אף שהיום פג גם הטעם דחציפות כיון שהכל עושין כך, עכ״ז גזירה דאורייתא לקבל. אבל אין לנו להוסיף עליה שו״ד קטן או גדול, כיון דבעיקרא דמילתא אין כאן חציפות ולא הרהור.

    http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21253&st=&pgnum=276

    Regarding natural looking wigs that can not be noticed as a פאה נכרית and beautifies etc….
    He writes the following:

    תבואות שמ”ש – אבן העזר 138

    עוד כתב הגאון לאסור משום שנעשית במומחיות רבה עד שלא ניכר כלל אם היא פאה נכרית, ויש בזה פריצות, וגם גורמת להרהורי עבירה הקשים מעבירה, ששער באשה ערוה, עש״ב וברוחב.

    והנה אמת נכון הדבר, אבל הלא עכ״פ לא אסרו לאשהה שתתיפה כל מה שתוכל, רק שיהיה בהיתר, ועל האנשים לשמור עצמם שלא יביטו בהם–
    ואם באנו לזה, הרי יש כמה נשים יפפיות שאפי׳ יכסו ראשן במטפחת ובצעיף, הלא רק מהמת רוב יופים יש גירוי יצה״ר, האם נאסור עליהם לצאת לשוק או לכסות פניהם כגוים כדי שלא יביטו בהם אנשים, גם ישנם היום הלובשים איזה כובעים או מטפחות על ראשם יוצאים מן הכלל ובוחרין בזה יותר משערותיהן ויש בזה גירוי יותר מהשער, האם נאסור להם, גם צורת המלבושים של היום נשתנו, ואע״פ שמותרים עפה״ד, ישב תם גירוי יצר שמייפין האשה מאד, האם נאסור להם,

    אלא ודאי כל מה שהוא מותר ע״פ הדין, בין אם תכסה בבגד, או בשער, העיקר הוא שלא יהיה מגופה, הו״ל מלבוש על ראשה, ואין לנו ליכנס אם הוא מיפה אותה או לא ,

    דזהו ענין הגברים שחובתם שלא להביט, ואפי׳ תהיה מכוסה בכובע אין ראוי להביט

    http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=26912&st=&pgnum=293

    -to be cont.

  9. – The reason why married women cover their hair? –
    – Do you know why the Halacha is that women must cover their hair?-
    Is it as the above says?

    I will quote one of the previously great Gadolim who lived 250 years ago – The Rav of Mitz and was a Talmid muvhak of the Shages Aryeh (who was also previously Rav of Mitz):

    :הגאון רבי אהרן וירמש זצ״ל, רב ואב״ד בעיר מיץ בספר ״מאורי אור’

    ״נשים לעולם מכסו. בחיבור הגאון באר שבע, מוכיח מהנה לאסור פאה נכרית ,דא״כ גם הן שחורי הראש וצווח מאוד להחמיר, נגד הרמ״א בדרכי משה.. .ולדברינו ב״באר שבע״, לכ״ע שרי בחיבור בגד הנראה בחוץ ולא גרע ממלבוש, ואף שהגאון חשבו לדוחק, אך שפיר קאמינא התם שהכל משתעי בציבור שיער ולא בחיבור רצועה ובגד כהני דידן, וא״כ אזדו כל תלונותיו

    וגם החוש מכחיש, דשיער אינו הרהור כגילוי שוק וקול זמר – והלא לא אסרו לקרות כנגד פנים יפות. אלא על כרחך – שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה, ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום .וכמה דברים שלא נגלו טעמם… אלא טעמם ונימוקם עמם.
    והאליה רבה באורח חיים סי ע״ה בשם מהר״ם אלשקר מתיר לגלות חוץ לצמתם, וזאת לא מסתברא .דבפ״ו דשבת ״כליא פרוחי״, ובדף ס׳ פרש״י ״מחט לצניעות, דשיער באשה ערוה״, ואדרבה ראוי לאסור.

    אבל פאה נכרית מסתברא להיתר, כדין רבינו הרמ״א. ונהניתי שמצאתי המג״א שם כתב להתיר, שדברי הגאון באר שבע הם דברים דחויים. וגם מתני דשבת פאה נכרית מוכח דשרי, דאין לפרש שמכוסה מתחת הסבכה, דהא מוכח בדף ס״ד ע״ב שמגולה כפירוש רש״י שמחכו עלה״

    – מאורי אור חלק קן טהור, דף קצ״ד ע״א-

    http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=10108&st=&pgnum=392

    As you cans see he clearly states that there is NO specific reason why it’s considered an Erveh:

    אלא על כרחך – שיער [נאסר] מטעם כמוס, שליטת הקליפה, ואינו תימהון דוקא במחובר. וכמו בשיער אשה מונח לפניו, אינו כלום .וכמה דברים שלא נגלו טעמם

    • No specific reeason except that it is assur d’oraisa to go with the hair completely uncovered as is clear from the Gemora all the way to the Chofetz Chaim. Facts are facts. Reasons are nice, even useful, but the lack of knowing them does not change the facts.

    • For those of us who are not as literal as others or have a problem (temporary, I hope) registering and understanding what I am reading, can you post this psak in English please?
      Thank you.

  10. What you doubters fail to realize is that there is a concept of “naval birshus hatorah”. Wearing such shaitlach is clearly an example of a naval. What’s the point of wearing these shaitlach or attractive enticing clothing while one is out of their home? So the men, other than their husband should give a 2nd look? Attractiveness is meant for your husband in the privacy of your home. Not shopping in your local grocery/supermarket. Such a lack of tznius. Such a lack of thought. You’re basically advertising to the world, hey look, I’m a prutzah. I lack basic yiras shomayim. Had I been in Mitzrayim, I wouldn’t of gotten out. Rachmana litzlan.

  11. Agreed – nowadays sheitlach are simply out of hand. Rav Elayashev and R SZ Aurbach already bemoaned the fact. The issue is rather the Pritzus provactive look/style. — NOT the very fact that it looks natural.

    If so, why isn’t there an ‘hirhur’ issue with Besulos/single girls? (As pointed out by the posek above)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here