Rav Yitzchok Yosef: Minyanim Via Porches Are Brachos Levatalah

26
>>Follow Matzav On Whatsapp!<<

The Rishon Letzion, Israeli Sefardi Chief Rabbi Rav Yitzchok Yosef sharply attacked those who have permitted making minyanim via people located on porches.

“These people who have permitted it, have they seen the Chikrei Lev? Have they seen the Eliyahu Rabbah? Did they see what the Vilna Gaon says? It’s a big machlokes.”

“Whoever says chazaras hashatz, Birkas Kohanim, and Birkas Hatorah in this fashion is reciting brachos levatalah.”

“A person who hears a Kaddish through porches, it’s a shailah whether he should answer amein. The same with regard to Kedusha. But to take out a Sefer Torah or to say Birkas Kohanim is forbidden.”

{Matzav.com}


26 COMMENTS

    • Sure it’s the same: PROVIDED there is a tzibur (ten men above the age of 13 years and a day) in one reshus. Even then, it may not be called tefilah b’tzibur if the individuals in the other halachik reshus are unable to see the tzibur of 10 or more men. This does not effect their ability to answer to the tzibur, only to be mitz’tareif with them to form the tzibur. (Written without open sources and from memory, so any mistakes are mine.)

    • You can daven along in the women’s gallery, but if it is a separate room or on a different level, you can’t be counted towards the minyan.

  1. These days when Jews are so down and locked up in their homes and there is an opportunity to daven betzibur where the shechinah is on a greater level, you should try to find halachah that’s matir davening on porches instead of looking to be machmir, especially for those who never davened without a minyan. How many things have Rabbonim been matir this year before Pesach and davke davening on porches is problematic???

    However, if one does not want to daven with a minyan he can rely on Rav Yosef’s psak.

    • Tefillah Btzibur is not a pacifier or blanket that you use to make someone happy with when he’s down.
      So many people are coming with an attitude of “I want to do…” So few are asking “What does Hashem want me to do”. Instead of saying I wish everything was back to normal, perhaps internalize that He wasn’t happy with what we considered normal. Perhaps realize that what Hashem wants from us now is something very different than what we were used to.

  2. He is saying a Psak that follows the M’chaber. From that vantage point he is correct. And in normal times we Ashkenazim would be machmir too. But these are not normal times. For Yerusholayim especially, which is the Shaar haShomayim, not to have a Minyan. It is certainly Shaas HaDchak.

  3. Here is Rav Sternbuch’s take on the issue:

    את מכתבו פותח בדברי התעוררות נוכח המצב הקשה בארץ ובחו”ל: “הן כל לבב דוי וכל ראש לחלי בהגיע הידיעות הקשות על התפשטות מחלת הקורונה בארץ הקודש וברחבי העולם, כשרבים מאחב”י ובהם גדולי ישראל ומרביצי תורה ומנהיגי קהילות שוכבים על ערש דוי ומצפים לישועה, ישלח ה’ דברו וירפאם במהרה, ובעוה”ר רבים נסתלקו לבית עולמם לאחר שנחלו במחלה זו, וחלקם אף הותירו יתומים ואלמנות ה”י, והשבר בבית ישראל גדול מאוד.

    “אוי לנו כי חטאנו, והחובה מוטלת עלינו לפשפש במעשינו ולחשוב על מה עשה ה’ לנו ככה, ולתלות עינינו לקב”ה בתפילה ובתחנונים שיסיר מעלינו את המכה הזאת”.

    בהמשך מכתבו קובע הגר”מ שטרנבוך כי המתפללים ביחידות בעקבות המצב, מקבלים שכר כאילו התפללו בציבור: “בוודאי הקב”ה נותן שכר לאותם הנמנעים בעת הזאת מלהתפלל בציבור, כאילו התפללו בציבור, וכמו שאמרו חז”ל (קידושין מ’ ע”א) “חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה”.

    בדבריו ממשיך: “אכן באתי בזה לעורר בדבר כמה הלכות הנוהגים למתפללים בתוך ביתם”, ובשלב זה עובר זקן הפוסקים למקורות ההלכה בנושא צירוף דרך המרפסות, כשמסקנת הדברים מכריע במכתבו שישה כללים בסיסים לצירוף דרך המרפסות:

    א] עשרה שכנים הרואים אלו את אלו דרך החלון או מרפסת ביתם, וכולם שומעים את הש”ץ, מצטרפים למניין, וראוי שהש”ץ יוסיף תנאי שאם אין מצטרפין תהא תפילתו נדבה.

    ב] באופן שיש שביל המפסיק בין הבתים, אותם העומדים במרפסות הגבוהות למעלה מעשרה טפחים יש להקל עכשיו שמצטרפים, אבל אותם העומדים מתחת עשרה טפחים אינם מצרפים למניין כשיש שביל המפסיק ביניהם.

    ג] אם הש”ץ רואה את כולם די בזה, וחשיב רואין אלו את אלו, אבל אם אין הש”ץ רואה את כולם, לא מהני מה שיש אחד מתוך המניין הרואה את כולם.

    ד] בקריאת התורה כשמצטרפים באופן הנ”ל על ידי מרפסות, יעלה לתורה תחילה הבעל קורא או אחרים הנמצאים בבית זה, ולאחריהם אפשר לכבד בעליות את השכנים הנמצאים בשאר המרפסות ששומעים את קריאת התורה.

    ה] לדעת הרבה פוסקים מצוות קריאת התורה היא חובת ציבור ולא חובת יחיד, ולדעתם המתפלל בביתו ביחידות אינו חייב מעיקר הדין לשמוע בקריאת התורה.

    ו] במניינים אלו הנערכים במרפסות, מוטב לעת עתה שיסלקו הכהנים עצמם מהמניין לפני “רצה”, ולא יקראו להם לעלות לישא כפיהם.

    את מכתבו חותם הגר”מ שטרנבוך בדברי התעוררות על חובת התפילה בימים אלו: “העיקר יש לזכור שמקור הישועה תלוי בתשובה והתפילה והצדקה שהם מעבירים את רוע הגזירה, וכמה שמוטל עלינו חיוב השתדלות לקיים תקנות הרופאים וכמו שנאמר “ונשמרתם מאוד לנפשותיכם”, הרי ביותר מוטל עלינו חיוב להרבות בתפילות ותחנונים, ועל כן בימים אלו יש להרבות בצדקה לעניים ובני תורה שמגן ומציל כתריס מפני הפורענות, וכמו כן ראוי לכל אחד להוסיף בכל יום תפילת “אבינו מלכנו” בשחרית סמוך לתפילה, שתפילת “אבינו מלכנו” כלול בה כל התפילות המועילות לביטול הגזירה, וכמו כן יש לומר תהלים לאחר כל תפילה, להחדיר אמונתינו כי הכל מיד ה’ ואין כאן מכה טבעית בעלמא ח”ו.

    במכתבו הוסיף לעורר על נתינת הצדקה בימים אלו: “הקב”ה שלח לנו מכה כזאת שאין לה תרופה להראות שאנו תלויים אך ורק בהקב”ה ואין מקרה בעולם כלל, ובפרט לעמו ישראל שתלויין בהשגחה פרטית אין דרך להינצל אלא על ידי רחמי שמים, ועלינו להרבות בצדקה וחסד, שכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים, ובזה נזכה להימלט ממידת הדין ולהיות ניצולים במידת הרחמים, וכבר נפסק בשו”ע (סי’ תכ”ט ס”א) שחוב גמור מן הדין לתת מעות חיטין לנזקקים שיהא להם כל צרכיהם לחוג את הפסח בשמחה, ובפרט בימים אלו שרבים מטה ידם ואין ידם משגת להביא לחם לפי הטף לכלכל את בני ביתם דבר יום ביומו, ועל אחת כמה וכמה שאין בידם לקנות את צרכי החג, הרי בוודאי החובה מוטלת עלינו לדאוג לעניים, ועי”ז הקב”ה ישמור אותנו.

    יצויין כי בימים האחרונים נשאל זקן הפוסקים שאלה מעניינת על ההתייחסות לסגירת בתי הכנסיות בארץ ובעולם: “כיצד יש להסתכל על המציאות הזאת שסגר הקב”ה בעדנו דלתי בתי הכנסיות, האם יש לראות בזה בחינת “עבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו” – וכביכול אומר לנו הקב”ה אינני חפץ בתפילות שלכם בבתי הכנסיות, ועל מה עשה לנו ה’ ככה”.

    בתשובתו השיב: להפך, הקב”ה הביא עלינו צרות אלו כיון שהוא מתאווה לתפילתנו, וכדי שנצעק אליו מעומק הלב הכביד הצרה באופן שלא היה לעולמים, אמנם בד בבד, עלינו לקבל על עצמינו החלטה כי נתחזק בשמירת כבוד בתי הכנסיות כשייפתחו בקרוב, ואולי בזכות זה נזכה שהקב”ה יפתח בעדינו דלתות בתי הכנסיות ובתי המדרשות”.

  4. One has to be very careful- e.g. if the ten porch people can’t see each other then it is a serious problem. Also if there is a path or road in between those who make up the first ten -again a real problem. Consult your rav! But if the ten in the porches can see each other all the time, then even the guy who is across the road can join. Regulations in Israel now allow ten in an open space keeping two meters apart.

  5. Yes, Anonymous 4:29, it’s the same. If 9 people are davening in the shul and the 10th man is in the ezras nashim, theyre not mitztaref, as all 10 people are not in the same room. Some Poskim are meikil if 6 are in one room and 4 in another room close by, like the ezras nashim. This does not apply to the porch minyanim, even according to the Mishna Brurah and R. Moshe Shturnbach, as there isnt even a rov minyan in one place.

  6. Should all the Siyum HaShas attendees have kept quiet during Mincha and Maariv, except for those on the playing field itself ? Should we ban forever more any suggestion at Disneyworld or on the Thruway to gather together for a Minyan ?

  7. In the Sha’ar HaTziyun he writes it shouldnt be done
    עי’ שעה”צ להמשנ”ב לסי’ נ”ה אות נ”ג

  8. I agree with the previous comment. We became so attached to the internet that we follow halacha based on the psak of R’ Internet. We just read this week in Pirkei Avos ” Asei L’cha Rav’. Everyone can ask their own personal shaila to their own Rav. Globalization Judiasm is not the way to go.

  9. George Foreman, you seem to be as intelligent as your namesake. At the Siyum Hashas, there was a minyan on the playing field. So everyone else could be mishtatef. With the porch minyonim there is no minyan in any one place, just 10 individuals in different places. This is very problematic as most shitos hold this does not constitute a minyan. Anf if it doesn’t, then all the Barchu’s, Chazaras Hashatz’s, Kedusahs are being said without a minyan. This is a big problem. And yes, davening on the Thruway or in Disneyworld is definitely a huge bedieved, and should not be done bekvius. Check the Shulchan Aruch, Minshneh Brurah, etc. One should preferably daven inside and not in a Chozer and for sure not in a Reshus Harabim. All in all, in our current matzav, best to daven inside beyechidus, and avoid all these issues. BTW, the GRA holds that beyichidus at netz is better than davening with a minyan after netz.

  10. Solly. I read your post and that letter is not a signed Teshuvah from R. Shternbuch. It’s from someone else who is quoting what R. Shternbuch supposedly wrote. Big difference. Even so, I read the ‘letter’ in its entirety as I understand Hebrew, and it by far does not wholeheartedly condone these porch ‘minyonim’. On the contrary, the letter strongly supports davening inside biycihidus. It even specifically states that we should use this mageifah for introspection as to how we should improve our kovod hatefillah and kovod haBeis Haknesses, when we’re zocheh to return to shul. If we’re ignoring this lesson by having our tefillah ‘bitzibbur’ anyway on our porches and backyards, from where are we taking the mussar and lessons that we’re supposed to take from this mageifah? Also, the conditions for holding these porch minyonim are so difficult, its practically impossible for everyone to comply, and there will definitely be Brochos, kedushos, etc. levatolah due to improper minyonim.

  11. Instead of people talking nonesense, look it up for yourselves. Rav Yitzchak Yosef clearly said that if you follow the mishna berura you have who to rely on, unlike the countless psakim given over by ashkenazim that only say if its allowed based on their minhagim and never mention if there is a difference in psak for the sefardim.

  12. There are sufficient matirim for this practice. I hope people are speaking to their rabanim. Also see Igros Moshe OC vol 2 teshuva 18 where he says there is difference btwn birchas hatorah and chazaras hashatz- nogeah to brocho levatalah. Also Rav Karf in EY wrote a 13 page teshuva about this entire sugya. The consensus of rabanim in Lkwd is to allow porch minyanim with certain halachic details being adhered to.Yaish lahem al mi lismoch.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here