Letter: Rav Shlomo Miller Issues Porch Minyanim Guidelines for Toronto

18
>>Follow Matzav On Whatsapp!<<


18 COMMENTS

  1. Please remember, that we don’t want our to Tefillos to be labled, in Shomayim, as selfish Tefillos coming from a selfish Nation. We must care and empathize with ALL decent people.

  2. The halacha aspect should not depend on Toronto or any other City.
    The chilul hashem part of it, definitely varies by location, and even in one city it should depend on the nature of the neighborhood/block.

  3. To me this is quite amusing. Connecticut state law allows for a max of 48 people for religious services which is considered essential. That being said no one here is allowing anyone to get together because they understand the clear dangers that are still out there and also understand that once you allow 10 with all safety precautions there really isn’t any way to control it from getting out of hand. This is an our small, fairly young and healthy community…. Could imagine the larger communities. I am no posek but would love to get together for a minyin but something is not adding up.

  4. Please note:

    Rav Shlomo Shlit’a Specifically note that this p’sak is for Toronto ONLY (Not Lakewood) and not necessarily outside of Toronto. Although you may accept it outside it is NOT binding even according to Reb Shlomo Shlit’a.

  5. I don’t understand. If there is a shayla of safek bracha l’vatalah, how then can one eve make a “Hoiche Kedusha”, because there is still is Chazaras HaShatz up until right after Kedusha, and there are three berachos made that could be a safek bracha l’vatalah? That would leave onlyl the Kaddish to be said with a minyan, where there is no beracha being made.

  6. I don’t understand. If there is a shayla of safek bracha l’vatalah, how then can one even make a “Hoiche Kedusha”, because there still is Chazaras HaShatz up until right after Kedusha, and there are three berachos made that could be a safek bracha l’vatalah?

    Perhaps minyanim should only be made for the avel to say Kaddish D’Rabbanan after learning aggadita.

  7. Mordechai B.
    The chazzan continues after the hoiche kedusha so noone is making any extra brachos so you avoid the shaila.

  8. when you say hoiche kedusha that is the regular shmone esre of the chazan therefore it is not a question at all of bracha levatala.
    The question of mariv seems to be a valid uestion as well as shachris without chazaras hashatz.

  9. The Igros Moshe in OC 2 ,teshuva 18 says birchas hatorah by laining is not as chamor as chazaras hashatz and not a problem of brocho levatalah.He also gives an aitza for shatz to daven only chazaras hashatz( and not quiet shmone esrai i.e. wait at shira chadasha ) to avoid chashash brocho levatalah. Kedai to look up inside.

  10. בגמרא ברכות מה עמוד ב איתא: גופא, אמר רב דימי בר יוסף אמר רב שלשה שאכלו כאחת ויצא אחת מהם לשוק קוראין לו ומזמנין עליו, אמר אביי והוא דקרו ליה ועני, אמר מר זוטרא ולא אמרן אלא בשלשה, אבל בעשרה עד דנייתי, מתקיף… והלכתא כמר זוטרא, מ”ט כיון דבעי לאדכורי שם שמים בציר מעשרה לאו אורח ארעא ע”כ לשון הגמרא

    ובמשנה לקמן נ עמוד א איתא: שתי חבורות שהיו אוכלות בבית אחד בזמן שמקצתן רואין אלו את אלו הרי אלו מצטרפין לזימון ע”כ לשון המשנה, וכתבו הראשונים (תוספות, רא”ש, רבינו יונה, רשב”א, ריטב”א, ועוד) דהוא הדין לשתי חבורות שאוכלות בשתי בתים בזמן שמקצתן רואין אלו את אלו מצטרפין,

    ולכאורה לפי מה שכתוב בגמרא הנ”ל ד”כיון דבעי לאדכורי שם שמים בציר מעשרה לאו אורח ארעא” פשוט דאם יש חבורה של חמשה בבית אחד ועוד חבורה של חמשה בבית אחר, שהם לא יכולים לזמן בשם,

    אמנם במשנה ברורה סימן קצה סעיף א בבאור הלכה דיבור המתחיל “שתי חבורות” לא משמע הכי (שכתב ודע דהרשב”ש מפליג עוד יותר דאפילו יש בכל חבורה כדי זימון אלא שעל ידי צירופן יתחדש שיברכו בעשרה וכו’ עיין שם), וכן מדברי השולחן ערוך סימן נה סעיף יד והמשנה ברורה סעיף קטן נב מבואר שאפשר לצרף אנשים להזכיר שם שמים על ידי מקצתן רואין אלו את אלו, אפילו שלא נמצאים עשרה ממש ביחד, וצ”ע מהגמרא הנ”ל

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here